DESIGN
Rätt väg till slagkraftiga bilder
Bildbyrå eller fotograf - hur väljer jag rätt? Vi lät en fotograf och en bildbyråredaktör tala sig varma om sina respektive verksamheter. Som grädde på moset frågade vi också en av Sveriges största bildköpare om vilket hon väljer - och varför.
Läs de 20 första raderna.


H&FJ skapar rubriker
Enligt Ellen Lupton kan de tillsammans allt som finns att veta om typografi. Möt Jonathan Hoefler och Tobias Frere-Jones, två av de klarast lysande stjärnorna på
typsnittshimlen just nu.
Läs de 20 första raderna.


UPPDRAGET: Shakespeare på nytt sätt
Vad får du om du korsar Shakespeare med en designer från 2000-talet? Uppdraget denna gång har gått till Truls Bärg, Anette Rosvall, Blå Vision och Krister Flodin.
Läs de 20 första raderna.


Egotripp för utvalda
För ynka 180 kronor får du en bok helt dedikerad en enda formgivare eller illustratör. Det japanska förlaget Gas Books har specialiserat sig på att ge ut bra och billiga designmonografier.
Läs de 20 första raderna.


60 minuter med Paula Scher
CAP&Designs Hillevi M Billinger satte sig ner och åt lunch med Paula Scher. Det blev 60 upplyftande minuter.

Bildande illustratörer prisas
Thomas Fröhling lockar fram läs- och studielust hos barn och ungdom. Det är därför han får Libers pris för framstående läromedelsillustratörer. Så vi gratulerar honom till 10 000 nystrukna sedlar och passar på att fråga om han ser sig själv i första hand som en läromedelsillustratör?

Amore gör om badrumsklassiker
Alla utom tonåringarna vet hur LDB doftar. Och Amore vet hur den ska sälja ännu bättre. I korta drag var detta utgångspunkten för arbetsgruppen när de tog tag i projektet att ge LDB ny form. När Amore analyserade varumärket var den stora frågan hur de skulle bevara och jobba vidare med den gula färgen. Det är trots allt den som ger den starkaste igenkänningen.

Svag start för Odd
Med inspirationen som ledstjärna vill den nya tidningen Odd Magazine fungera som en arena för uttryck som annars inte kommer fram. Och de attitydstinna uttrycken levereras i en tjusig förpackning. Tidningen kommer i en pappkartong tillsammans med ett multimediekit, bestående av bland annat inspirationshöjande cd och dvd. Här är det yta och attityd som står i centrum, tyvärr en ganska schablonartad sådan i tidningens första nummer.

Form före funktion
Teori och praktik har länge varit två skilda saker för många designstudenter. Det ena studeras i biblioteket, det andra utförs i ateljén, och sällan mötas de två. Detta var ett problem, ansåg lärarna på designskolan Central Saint Martins. I dag handlar design-yrket inte bara om problemlösning, utan även om att definiera problem, och för att kunna hitta lösningar krävs ofta en dialog mellan formgivaren, kunden och samhället. För att kunna upprätta denna dialog krävs förmåga till informationsinhämtning, läsning, analys samt till skrivande.

För att de älskar det goda
Kanske passar det en designbyrå bra att lite nu och då byta namn, speciellt om man som för detta Jaxvall Design, numera Identity Works, bland annat har namnutvecklingsprocesser på agendan. Helena Stendahl Hägg, delägare och creative director på Identity Works är nöjd.




TEKNIK
Fotostation bästa basen
En bild säger tusen ord - det gäller bara att hitta bilden som säger rätt ord. När byråernas ansvar för bildlagring växer ökar samtidigt behovet av effektiv arkivering och snabba sökvägar.
Rätt databasprogram löser många problem innan de uppstår. Vårt test visar att Fotostation är den databas som gör mest för att göra ditt arkiv hanterbart - till ett bra pris, dessutom.
Läs de 20 första raderna.

Intuos 3 bra men inte perfekt
Vad kan ett företag som i praktiken har en marknad helt för sig själv, med massor av nöjda användare, förbättra? När Wacom nu har släppt en ny Intuosserie är förändringarna faktiskt många, men hade du väntat dig några enorma nyheter lär du bli besviken.
Wacom Intuos 3 finns för ...

Bickham smartaste typsnittet hittills
Med Bickham Script Pro har Adobes Richard Lipton skapat det mest avancerade opentype-typsnittet hittills. Typsnittet innehåller en stor mängd alternativtecken som per automatik byts in i texten beroende på omgivande text - det är helt enkelt ett typsnitt som erbjuder stor variation och handskriftskänsla för lite arbete.

Corel fortsätter att utmana
Många tycker att Adobe håller på att bli designprogrammens Microsoft och ser en fara med att det inte finns konkurrens på marknaden. Finns det alltså inga alternativ? Jodå. Vi har testat Corel Draw som har funnits sedan 1980-talet och som gärna vill konkurrera med både Adobe och Macromedia om illustratörernas och formgivarnas gunst.

Canon konkurrentkrossaren
Som en årets julklapp 2004 dök den upp i november, Canon Eos 1DS Mark II. 16,7 megapixel och fullformat, det är rekord i »småbildsklassen« och en tydlig vink om att Canon siktar uppåt när det gäller att knycka marknadsandelar. En snabb titt i broschyr och pressmaterial bekräftar detta: det talas om studio och bakstycken. Stora ord som Canon backar upp med spetsteknik i ett beprövat och ergonomiskt hus som är hemma både i just studion - och i en pulka på Vatnajökull om det kniper. Eos 1DS Mark II är en mycket, mycket mångsidig kamera.



WEBB & RÖRLIGT
Svenska kaktusar på export
Kaktus Film är åter högaktuellt, med det nyligen avslutade högprofiluppdraget att producera all kanalgrafik för brittiska Sky One. Vi träffade Kaktus Film för att tala om hur företaget har utvecklats sedan starten och hur de arbetat med Sky One.
Läs de 20 första raderna.


Webbmakarens guldgruva
Vad finns det egentligen för hjälp och inspiration att tillgå som webbmakare för att förenkla arbetet? CAP&Design listar sajter, tidningar och annat som underlättar för webbutvecklaren.



__


20 FÖRSTA RADERNA


Rätt väg till slagkraftiga bilder
Snart sagt varje kommunikationsprojekt - annonskampanjer eller magasinsreportage, stortavlor eller kvällstidningars ettor - ställer förr eller senare samma fråga: Vad ska vi använda för bilder? Följdfrågan kommer på köpet: Vem kan ge oss dessa bilder?
Hårddraget är alternativen till den senare frågan två: bildbyrå eller fotograf.
Vilket du väljer beror på flera faktorer. Budget och uppdragets karaktär är ett par. Bildernas exklusivitet och tidsaspekten är andra.
Vi har pratat med representanter för bildbyrån och fotografen för att få vägledning, dessutom har vi träffat en van bildbeställare.
Här är deras syn på bildleveransen.

Åter till sidans topp
Åter till rubriken Design



H&FJ skapar rubriker
nördar kallar de sig själva, och visst skulle de båda passa in i någon av de där amerikanska »fraternity«-filmerna som landade i videohyllorna på 1980-talet. Men det skulle knappast bli några Belushiska burktömningar - i slutet skulle antagligen de fåfänga sportfånarna faktiskt vinna för en gång skull. Åtminstone så länge berättelsen inte på något sätt närmade sig typografi eller alfabetets historia. Men då … (jo jo, vilken blockbuster …).
Det kanske inte är riktigt den typ av nörd H&F-J syftar på, snarare är det den nörd som med datorernas segertåg över världen har fått upprättelse - som kan allt som finns att veta om små detaljer i betydelsefulla sammanhang. Det är åtminstone det intryck de ger, Jonathan Hoefler i brun kavaj, lugn och mild som Robin Williams psykolog i Will Hunting, Tobias Frere-Jones i en randig ekonomskjorta, mer rakt på sak, och noggrann med att allt blir helt rätt.
Deras lyskraft finner ständigt nya bevis. Bland klienterna finns tidningar som Rolling Stone, New York Times och GQ, företag som American Express, Sotheby's och Nike och byråer som Pentagram och Wieden + Kennedy. Men högre än så smäller kanske att de båda finns representerade i de permanenta utställningarna ...

Åter till sidans topp
Åter till rubriken Design



UPPDRAGET: Shakespeare på nytt sätt
När något viktigt ska bli sagt i vår bransch passar det nästan alltid med ett David Ogilvy-citat. För att inte vara sämre kör vi på med: »All reklamplanering borde starta med affischdesign - om du kan koncentrera ditt budskap till att passa på en affisch, kommer det med säkerhet att fungera på vilket annat medium som helst.«
Så denna månads uppdrag blir helt enkelt att skapa en affisch för en teaterföreställning - Shakespeares En midsommarnattsdröm i modern tappning. Fyra formgivare - fyra vitt skilda lösningar …

Åter till sidans topp
Åter till rubriken Design



Egotripp för utvalda
Perks and Mini/Fergadelic är den senaste i raden av böcker för det lilla förlaget Gas Books i Japan. Som nummer 17 i ordningen presenteras kreatören på 64 sidor. Förutom en kort faxintervju ligger fokus på att presentera formgivarnas och illustratörernas jobb i ett generöst bildmaterial. Förlaget, som är japanskt, har specialiserat sig på att ge ut billiga designmonografier för mellan 150 och 200 kronor. I Tokyo fick vi en pratstund med koordinatorn Ayako Terashima.
Ni börjar närma er 20 designmonografier nu. Vad gör ni för nytta med era böcker?
- Vi ser det som vår uppgift att skapa en plattform för formgivare och illustratörer, säger Ayako. Det finns för få platser i dag där kreatörer kan uttrycka sig. Gas uppmuntrar detta genom att producera böcker, dvd-skivor (bland annat med svenska Reala) och t-tröjor.
Hur går det till när ni bestämmer vilken formgivare som böckerna ska handla om?

Åter till sidans topp
Åter till rubriken Design



Fotostation bästa basen
Många företag har insett vikten av ordning och reda på företagets digitala arkiv. Inte bara de stora företagen, utan även mindre och medelstora företag har insett fördelarna med en mediedatabas. För många är reklambyrån den självklara leverantören av denna tjänst. »De har ju redan alla original och bilder hos sig.« Detta ställer krav på ny kunskap för byrån. Vilket program är bäst? Ska vi satsa på att ta fram en egen produkt? Spelar det någon roll om det är för Macintosh eller Windows?
Vi har valt att testa de tre mest kända mediedatabaserna: Canto Cumulus, Fotostation från Fotoware samt Extensis Portfolio. Samtliga dessa program har funnits länge på marknaden, har många kunder och finns i ganska nya programversioner.
Det finns fler program, men dessa är inte lika utbredda på marknaden eller är före ...

Åter till sidans topp
Åter till rubriken Teknik



Svenska kaktusar på export
Det senaste året har varit hektiskt för Kaktus Film. De har producerat förtexter till en ny tv-serie för Jarowskij, Medicinmannen, gjort ytterligare en reklamfilm för Coca-Cola samt inte minst ett helt nytt grafikpaket för brittiska kanalen Sky One.
- Det var faktiskt via CAP&Design som de fick tag på oss, berättar Sigfrid Söderberg, som är vd på Kaktus. De hade sett reportaget om våra vinjetter för TV4. Sky hade redan letat ganska länge efter något som kunde passa, och tyckte att vår stil såg intressant ut. När vi kom in var även fem-sex engelska byråer och en tysk byrå med i diskussionerna. Det var en väldigt grundlig pitchrunda, där vi fick lägga ner mycket arbete för att skapa presentationsmaterial.
Inför pitchen skapade Kaktus fem färdiga animationer för Sky Ones kanalidentitet. Av dessa användes tre i det färdiga paketet.
- På ett ganska tidigt stadium förstod vi också att hela produktionen innehöll delar som vi normal sett inte arbetar med - som logotypdesign och printmaterial, fortsätter Sigfrid. Därför kontak ...

Åter till sidans topp
Åter till rubriken Webb & Rörligt


Läs om äldre nummer