På TV4:s webbplats kan man läsa om de förändringar som från och med idag dyker upp i rutan. Ett av tv-kanalens grundläggande värden är att vara en del av Sverige och det är det man nu vill visa att man är. Prickar som flyger över landskap och städer mellan programmen tycks vara en del i att visualisera detta. Dessutom kommer man bland annat att få rullande tablåer, infografik och ett nytt hallå. Alltså en helt ny kanalidentitet med vilken man hoppas att stärka sitt varumärke.

– Det handlar om att förstärka TV4:s position. Ledorden i projektet har varit ”evolution, inte revolution”, berättar Teresa Hedlund, projektledare, i ett uttalande på TV4:s hemsida.

Alla filmer är inspelade i Sverige och det är stor skillnad mellan miljöerna. Vi kommer att få se jämtländska skogar och vattenfall, en fotbollsplan i en Stockholms förort och uppländska slätter.

Den förra kanalidentiteten har sex år på nacken. Den nya hoppas man ska hålla i tre-fyra år. Nedan kan du se resultatet av projektet som internt kallades ”prickar på vift”.

Nya%20kanalidentiteten%20f%C3%B6r%20TV4