"British Design" handlar om design i ordets bredaste bemärkelse. Utställningen är fullspäckad med mode, arkitektur, produktformgivning och grafisk form. Stundvis känns det lite klicheaktigt, med den obligatoriska Minin parkerad i ett hörn. Men avdelningen för grafisk design är desto mer spännande.


Omslaget till New Orders album Blue Monday.

Få personer har haft större inflytande på grafisk form än Peter Saville. Det började i Manchester under sena 1970-talet, då han tillsammans med Tony Wilson startade skrivbolaget Factory Records. Hans stilrena post-industriella skrivomslag förändrade grafisk form för alltid. Omslagen till New Orders album True Faith och Blue Monday, och Joy Divisions Unknown Pleasures, är onekligen hans mest kända verk.

Modetidningar är ett annat område som utvecklades i raketfart i Storbritannien under 1980-talet. I "British Design" visas orginalexepmplar av tidningarna i-D, Nova och The Face.


Första numret av i-D 1980.

Första nummret av i-D från år 1980 är mer som ett fanzine än modemagasin, med det oväntade landskapsformatet, och stenciltypografi i svart och magenta. i-D startades av Terry Jones, fd Style Director på Vogue, och har gett oss några av världens mest ikoniska omslag, med modellen som alltid blinkar med ögat.


Nummer 49 av The Face.

The Face grundades år 1980 av Nick Logan, och med Neville Brody som Art Director producerade de banbrytande postmodern typografi, som än idag är en ständig inspiration för tidningsformgivare världen över.

Jo Glover, som jobbar som grafisk formgivare för Victoria & Albert Museum, berättar:

– "British Design" är en riktigt stor utställning, det är viktigt att ta sig tid så man hinner läsa igenom allting.


Hacienda-affisch av Peter Saville.

Vilken del är din favorit, vad är mest sevärt?

– Det är svårt att välja, men det måste vara Peter Savilles flyers och affischer för nattklubben Hacienda.

"British Design 1948-2012: Innovation in the Modern Age"
Utställningen pågår till den 12 Augusti 2012.

http://www.vam.ac.uk