En skärmdump från nya nliv.se.

– Jag tycker att vår formchef Anna Thurfjell lyckats fantastiskt väl i att få en tydlig SvD-känsla i designen, samtidigt som den sticker ut och signalerar business och börs, säger SvD:s chef Fredric Karén i ett pressmeddelande.

Fredric Karén har också lett projektet med sajten och ser satsningen som en chans att ta klivet till en ny kategori när man även hyser en riktig affärssajt.

Formchefen Anna Thurfjell går närmare in på nliv.se:s utseende.

– Den nya designen ska lyfta siffrorna, vara mer användarvänlig och ge en kontrastrik, lättöverskådlig design som snabbt går att scanna av. Det gör vi bland annat med vårt eget typsnitt Sueca web, i sans, Sueca Headline Sans. SvD har utvecklat sitt eget typsnitt för webb med typsnittsformgivaren Mário Feliciano på Feliciano Type Foundry i Portugal, säger Anna Thurfjell.

Gänget bakom designen är Lars Wästfelt, Martin Lissmyr och Gustaf Forsslund från Oktavilla samt brittiske designkonsulten Mark Porter, som bland annat utvecklat The Guardian. Utvecklingen av sajten har skett i samarbete med Anna Thurfjell och Svenska Dagbladet.