Sida 1 / 6


Ett par kvinnoben i strumpbyxor och lackpumps. Ett par mansben med byxorna nere. Libyens förre diktator Ghadaffi med röda blödande ögon. En gråtande baby. En kvinnlig politiker halvt täckt med rött splatter och elaka adjektiv. Alla är på Businessweeks provokativa omslag. Och mannen som gjort affärsvärlden rolig heter Richard Turley.

Det var i april 2010 som han överraskade USA:s konservativa finansläsare med en redesign av Bloombergs förr så stela affärsmagasin. Snabbt blev den unge engelsmannen den amerikanska designvärldens älskling och provokatör. Han headhuntades från den engelska nyhetstidningen The Guardian av Time Magazines mångåriga redaktör Jim Kelly som skötte rekryteringen åt Businessweek inför deras redesign.

Själv är han mest förvånad, både över att han fick jobbet och över all den uppmärksamhet som Businessweeks nya utseende har fått.

– Jag ville bara göra ett coolt magasin. Jag försökte göra det så intressant som möjligt och ignorera det faktum att det var ett affärsmagasin. Min filosofi var att göra det mer tillgängligt och mindre dammigt, grått och tråkigt, säger Richard Turley till mig där vi sitter i ett litet mötesrum på redaktionen i Bloombergs jätteskrapa i Midtown, New York.

I den amerikanska designvärlden, som i mångt och mycket domineras av konst och estetik, stod Richard Turley för europeiska värderingar och ett nytt, nördigare sätt att se på design. 

– Jag ville få designen att bli mer konstruerad, strukturell – mer nördig och uppradad. I europeisk design bryr man sig mer om arkitektur än i amerikansk.

Richard Turleys mål med tidningens nya design var att ta den stora mängden innehåll och lyckas få läsaren att enkelt kunna skumläsa den och samtidigt få ut en del av magasinet.

– Jag ville göra affärer och finanser lite roligare och modernare antar jag, sedan får man vara glad om någon läser mer än 25 procent av tidningen.

  • Enligt Richard Turley har Business­ week fyra typer av omslag: (från vänster till höger) det illustrativa, det med stora bokstäver, det med ett stort foto och det med »en massa skit över hela sidan«.

Det har han lyckats med tack vare tidningens snygga, provokativa och välarbetade omslag. De har speglat och satt ord (eller bild) på stora världshändelser, upprört, diskuterats och imponerat. Och bakom alla omslag står Richard Turley.

– Jag gör alla, även om det är flera personer involverade. Oftast kommer jag på något ett par dagar innan vi går i tryck.

Sida 1 / 6

Innehållsförteckning