Sida 1 / 5


Lagom till sommaren har vi letat i vårt omfattande arkiv med personporträtt, reportage och andra artiklar som vi anser vara värda att hamna i era blickfång en gång till. Denna artikel publicerades ursprungligen den 2 februari 2012.


  • Foto: Andreas Lind
En stor dörr med guldpanel skjuts sakta åt sidan. Vi kliver in i ett rum med högt i tak, till brädden fyllt av ljus. Väggarna består till stor del av fönster och det gör livet utanför påtagligt inne i lokalen. Närmaste granne är Sven-Harrys (Konstmuseum) och Vasaparken. Jens Assur börjar med att be om ursäkt. Han har precis avslutat ett möte om ett av höstens kommande projekt och är lite sen.

– Allt ser lovande ut, men än är det inte helt klart, säger han och lutar sig tillbaka i stolen för att pusta ut.

Studio Jens Assur har den senaste tiden varit aktuell inom flera områden. På filmfestivalen i Cannes blev han utvald att vara med i sektionen Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) med kortfilmen Killing the chickens to scare the monkeys. Filmen vänder blicken mot Kina och de otaliga dödsstraff som utfärdas där. En kvinnas öde träder fram och det är poetiskt och drabbande på samma gång.

Ungefär samtidigt som filmfestivalen pågick i Cannes i våras släpptes Sahara Hotnights nya album. Här stod Jens för koncept och omslagsidé.

– För att skapa en designmässig motvikt började jag med att gå igenom vad det fanns för typ av skivomslag just då. Det jag ville göra skulle vara något annorlunda och ligga i tiden. Ett flygvärdinnetema växte fram ur det.

Designen har en 50–60-talsstil som han erkänner att han har kopierat rakt av från den tidens flygbolagsannonser. Formen blev därför färgglad och tanken är att den ska sprida en positiv känsla.  Typsnittet är Futura Bold Italic, och det valde Jens och formgivaren Martin Norrlind för att det är modernt och klassiskt på samma gång.


  • Fotoboken Hunger. Den grafiska formen ska föra fram fotografierna, här är det de som talar.


Det är allt annat än statiskt och det passar bra till illustrationens tecknade manér, tyckte de. Idén med bagagetaggarna på omslagets baksida kommer från flygvärdinnetemat. De symboliserar alla platser som besöks under en turné. Flera destinationer och stopp är något som är synonymt med både en flygvärdinna och ett band av Sahara Hotnights kaliber. Illustratören Mikael Eriksson skapade illustrationerna utifrån Jens fotografier och den slutliga formgivningen av hans omslagsidé gjordes av Martin Norrlind.

Sida 1 / 5

Innehållsförteckning