Sida 1 / 4


De står och lockar i hyllorna, fyllda av guldkorn och en doft av nytt papper. Det är något speciellt med en riktig bok; sidor att bläddra bland och innehåll att upptäcka. Utbudet av böcker att inspireras av är större än någonsin, inte minst för att allt fler gör sina egna. Med teknikens frammarsch blir det bara enklare och billigare att bli sin egen förläggare. Visst innebär det mycket jobb, lite svett och en lunta kontanter – men det är inte längre oöverkomligt. Däremot krävs det en hel del kunskap, beslutsamhet och jävlar anamma.

– Tekniken gör det busenkelt att ge ut sin egen bok. En fördel med det är så klart att alla kan få ut sina böcker. Har du en verksamhet kan boken fungera som marknadsföring eller bli lite som ett visitkort, säger författarcoachen Ann Ljungberg som har varit med och skrivit Lyckas med bokutgivning och själv håller kurser i konsten att ge ut egna böcker.

Hon berättar att det är lite klurigt att navigera mellan alla alternativ som finns, från enkla print on demand-tjänster till att göra allt själv. Så det gäller att hålla tungan rätt i mun.



Några som har lyckats med bravur är Cooper & Gorfer i Göteborg. För ungefär fem år sedan gav duon, som består av Sarah Cooper och Nina Gorfer, ut sin första bok. I våras kom uppföljaren och i skrivande stund arbetar de med den tredje.

– Böcker är tillgängliga för många, det är ett vanligt format och det finns en sådan kärlek till dem. Dessutom är det någonting du kan komma tillbaka till och ta på. Visst har det varit marknadsföringsmässigt och användbart, men det var aldrig vår tanke. Vi vill att boken ska vara konstverket, inte att den ska marknadsföra vår konst, berättar Nina Gorfer.

Den första boken var en del av deras gemensamma examensarbete på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Och liksom de senare baseras den på ett koncept om att skapa ett visuellt intryck av ett land utifrån berättelser och människor som de möter där. Både den boken, som handlar om Island, och uppföljaren om Kirgizistan, har letat sig ut över världen.

– Målet med den första boken var att den skulle publiceras. Till slut hittade vi ett förlag, men de ville stryka hälften och göra den på ett annat sätt. Jag kan förstå det, de såg det ur ett försäljningsperspektiv. Men för oss var det viktigt att ha den som en helhet. Därför valde vi att producera den själva, fortsätter Nina Gorfer.

– Det är inte optimalt att ge ut sin bok själv men vi ville inte ha ett förlag till vilket pris som helst, vi ville känna att vi hade gjort allt vi kunnat. Förlagen kan förändra boken helt för att få ett kommersiellt värde. Men våra böcker kommer från hjärtat, konstaterar Sarah Cooper.

Kanske är just en av drivkrafterna för många egenutgivare att få det precis som de själva vill. Att slippa förläggarens röda penna och någon som bestämmer hur det ska se ut. Men det är lätt att glömma att förlagen har en enorm kunskap och som amatörutgivare får du stå för den själv.

För alla som vill följa i Cooper & Gorfers fotspår gäller det att göra gedigen research. Det är lätt att slänga ihop en bok, trycka den och vänta på att den ska sälja. Men då riskerar projektet att bli en besvikelse. Ett sätt att komma på rätt köl redan från början är att slå sig ner med en kanna kaffe och gå igenom allt, från manus till marknadsföring och distribution. Samt kanske viktigast av allt: fundera ut vad ditt mål är, eftersom det bestämmer förutsättningarna för resten av arbetet.



Det finns flera vägar att gå och alla har sina för och nackdelar. Det som avgör vilken som passar just ditt projekt är vad boken ska bli och användas till: vilket format du vill använda, hur trycket ska se ut och hur den ska distribueras, bland annat. Men allt börjar förstås med en bra idé.

– Du ska fundera på målgruppen, ibland kan du vidga den genom att inte vara så låst vid din idé. Det är viktigt att bedriva någon form av konkurrentanalys och se vad som har gjorts tidigare. Det slarvar folk ofta med, säger Göran Fagerström som driver Bokverket, där han bland annat hjälper amatörutgivare med idékritik, manusbedömning och coachning.

Sida 1 / 4

Innehållsförteckning