– Det har gått bra, och om man lyssnar på representanter från SVT har det gått över förväntan, säger Lisa Lindström om gårdagens lansering av Play Rapport. Hon är kundansvarig på byrån Doberman som tillsammans med SVT har arbetat med konceptutveckling och gränssnitt.  Ett av målen för arbetet har varit att gränssnittet ska kännas som vanlig TV i så hög grad som möjligt.

Hur har ni gjort det?

– Dels så har vi försökt att använda lite utrymme för puffarna och ha lite element som besökarna kan klicka på. Själva spelaren ligger i fokus, och sedan kan man klicka fram all övrig navigation. Ingenting ska störa - det ska bara vara att sätta sig och titta, svarar hon.


Play Rapport, med Claes Elfsberg i spetsen.

SVT hade redan innan den nya satsningen lagt ut mycket av sitt material på webben, men ville satsa ytterliggare på mediet. Och arbetet med det nya konceptet har enligt Lisa Lindström verkligen varit gemensamt.
–  Det har varit ett unikt samarbete. Vanligtvis sitter byrån på sin egen kammare, men i det här fallet så satt SVT:s utvecklare i våra lokaler. Vi har verkligen arbetat som ett gemensamt team, säger hon.

TV4 lanserade Nyhetskanalen för någon månad sedan. Hur skiljer sig Play Rapport från den?

–  Det som jag ser är att SVT har valt att göra en helt egen kanal med ett eget fönster som är frikopplad från SVT:s övriga nyheter. TV4 har webben som en mer integrerad del av övriga nyhetsutbudet, svarar Lisa Lindström.