Många har hävdat att tillverkarna bör överge megapixelracet och istället satsa på högre känslighet och större dynamiskt omfång. Och det verkar onekligen som om några redan tänker så. Canon gick försiktigt fram och ökade från åtta till tio megapixlar i sin arbetshäst, nya Eos 1D Mark 3. I gengäld ska den kunna användas på minst ett steg högre iso med minst lika bra brusegenskaper.

Nikon har med sin nya D3 tagit den här tanken flera steg vidare. Nikon D3 har vad många kallar en fullformats cmos-sensor med de klassiska måtten 24x36 millimeter (23,9x36,0 för att vara exakt) men med "bara" 12,1 megapixlar. Men i gengäld är iso-omfånget från iso 200 till iso 6 400, med extra höglägen hela vägen upp till iso 25 600 och ett lågläge på iso 100. Nikon hävdar att iso 6 400 är ett bruksläge som ska fungera till vardags. Dessutom hävdar de att D3 har runt 40 procent större dynamiskt omfång.

De utskrivna testbilder Nikon visat oss, tagna med förserieexemplar ser onekligen mycket lovande ut. På iso 6 400 verkade jpg-bilderna vara fullt i klass med vad vi tidigare sett på iso 800 eller lägre. Kan man verkligen dra på så mycket som tre till fyra steg i iso-känsligheten med bibehållet bildbrus innebär Nikon D3 onekligen ett rejält kliv framåt. Brusbearbetningen i kameran sker med samma typ av algoritmer som Nikon använder i Capture NX.

Kameran har intressant nog tre bildstorlekar. Dels klassiska 36x24 millimeter som Nikon kallar FX-format med 4 256x2 832 bildpunkter och så det numera välkända DX-formatet med 24x16 millimeter och 2784x1848 bildpunkter. Både FX och DX har det normala sidoförhållandet 3:2. Men det finns även det lite udda läget 30x24 millimeter och 3 552x2 832 bildpunkter med sidoförhållandet 5:4. I de mindre bildlägena visas en mask i sökaren på samma sätt som i D2Xs.

Sätter du på ett DX-objektiv på D3 växlar den automatiskt till det formatet vilket känns som en lättnad för alla som investerat i dyra DX-objektiv som 12-24/f4 eller 17-55/f2,8. Men, samtidigt får du då i praktiken en kamera på måttliga 5,1 megapixlar vilket förmodligen inte kommer att väcka någon stor entusiasm.

Nikon D3 må i stort sett ha samma utseende som sina föregångare, men innanför skalet är det en helt ny kamera. Sensor, processorer, program: allt är nytt. Sensorn är som sagt av cmos-typ, pixeltätheten ligger på måttliga 8,45 mikrometer och har en ny typ av effektivare mikrolinser. Kameran har 12 kanalers sensoravläsning, du kan välja 12 eller 14 bitars A/D-omvandling och beräkningarna sker med 16 bitars precision.

Nikon D3 är en mycket snabb kamera, du kan fotografera 9 bilder per sekund vilket onekligen är imponerande med 12 megapixlar. Du får serier på upp till 64 bilder i jpg, 20 bilder med 12-bitars råfiler och 17 bilder med 14-bitars råfiler. Minneskortplatserna är udma-kompatibla så de kan utnyttja de snabbaste nya cf-korten som Sandisk Extreme IV. Kameran startat på 12 millisekunder, slutarfördröjningen är på 41 millisekunder och spegelblackouten ligger på 74 millisekunder. Kör du i DX-läge ökar hastigheten till 10 bilder per sekund med spårande autofokus eller 11 om du bara använder vanlig autofokus.

Autofokussystemet, Multicam 3500 är helt nytt med 51 punkter varav 15 korslagda. Du kan välja att använda alla 51 punkterna, 21 punkter, 9 punkter eller ett läge där det efterliknar det gamla 11-punktsmönstret i D2X. Autofokussystemet kan justeras, dels generellt för alla objektiv, dels individuellt efter upp till 20 olika objektiv.

Nikon D3 har dessutom en ny spännande form av avancerad motivavkänning med hjälp av en separat 1005 bildpunkter stor rgb-sensor. Det här systemet hjälper af-systemet, den automatiska vitbalansen och exponeringsmätningen att fatta sina beslut. Kameran ska kunna känna igen motivdelar som ansikten som du fokuserar på och följa dem fokus- och exponeringsmässigt. Håller det här systemet vad Nikon lovar kan det bli en ny upplevelse för såväl sport- som naturfotografer.

Mattskivan i sökaren är utbytbar. Informationen i sökaren om vilken autofokuspunkt som används läggs på mattskivan med en liten led-projektor. Det innebär att systemet bör kunna fungera även om du byter till en mattskiva från en tredjepartsleverantör. Intressant nog har Nikon även lagt in möjlighet att visa en virtuell horisont, både i sökaren och på lcd-skärmen.

Nikon D3 har mer omfattande inställningsmöjligheter för olika bildparametrar så att fotografer skall kunna få precis de jpg-filer de förväntar sig. Gränssnittet för att justera sådana här inställningar är nytt och verkar vid ett första påseende intuitivt och snabbjobbat. Du kan skapa egna uppsättningar av inställningar och lagra dem på cf-kort vilket gör det enkelt att ladda in dem eller dela dem mellan flera kameror.

Nikon D3 följer med trenden med Liveview eller realtidsvisning som de kallar det. Systemet har dels en kontrastavkännande autofokus som baseras på hela bildsensorn. Du kan välja precis var i motivet fokus skall ligga med en fokusväljare som visas som en liten fyrkant i bilden. Dessutom kan du köra den vanliga autofokusen genom att spegeln fälls ned ett kort ögonblick och skymmer sikten. Systemet kan givetvis köras via vanligt nätverk eller den nya trådlösa sändaren WT-4

En detalj många länge frågat efter är dubbla fack för minneskort. Nikon slår på stort och har två cf-platser så att du slipper blanda två korttyper. Du kan välja att skriva seriellt så kort två tar över när kort ett är fullt, skriva samma information parallellt eller köra råfiler på det ena och jpg på det andra. Du kan även kopiera mellan korten.

Vad det gäller kamerans yttre har Nikon valt att ändra försiktigt. Multiväljaren har fått en distinkt ok-knapp i mitten vilket underlättar arbete i menyerna. Dessutom sitter nu flera av de små locken betydligt bättre fast så man inte tappar bort dem lika snabbt. Vi blev glada att se att de tagit bort det mesta av den ibland störande kanten runt Af-on-knappen vilket gör det betydligt lättare att fokusera med handskar.
Strömförbrukningen hos D3 är lägre än hos D2X vilket innebär att den redan bra batterikapaciteten skall bli upp till 40 procent bättre.

Det svenska priset för Nikon D3 är ännu inte fastlagt, men det verkar landa på någonstans lite över 40 000 kronor exklusive moms, vilket är lite högre än de priser vi sett utomlands. Nikon räknar med att kunna börja leverera under november 2007.

Vårt spontana intryck är att om D3 håller allt det Nikon lovar – och det är inte lite – så kan den bli en riktigt tuff utmanare till Canon Eos 1D Mark 3 som vardagskamera för alla press-, sport- och reportagefotografer. Vi misstänker att en och annan är besvikna att Nikon inte presenterat en studio- och landskapskamera som konkurrerar mer rakt på med Canon Eos 1Ds Mark 3. Men en sak i taget och nu har Nikon i alla fall ett mycket konkurrenskraftigt verktyg för den stora massan av yrkesfotografer.

Nikon D300
Nikon D300 är som namnet antyder en uppföljare till den mycket populära D200. Många kallade D200 för "baby D2X", och den relationen är ännu starkare mellan D300 och D3, Nikon menar att D300 i högre grad än D200 är en yrkeskamera. Det här innebär att nästan alla funktionerna vi beskrivit för D3 också gäller för D300. Nikon presenterar D300 som en rese- och reportagekamera för dem som inte vill eller kan ha med sig ett fullstort kamerahus.

Nikon D300 har alltså samma formfaktor som gamla D200 men med en cmos-sensor på 12,3 megapixlar i DX-format. Den ger iso 200–3 200 med låglägen ned till iso 100 och höglägen till iso 6 400. Som första Nikon-kamera har D300 självrengörande sensor där filtren framför sensorn på känt maner vibreras i höga frekvenser.

På samma sätt som hos D3 kan du välja mellan 12 eller 14 bitars råfiler, du får samma Multicam 3 500 autofokus med 51-punkter varav 15-korsformade.

Sökaren täcker 100 procent av bildytan med förstoring på 0,94. Du kan ta upp till 100 jpg-bilder i 6 bilder per sekund eller 8 bilder per sekund med batteripacken MB-D10. Det nya batterigreppet tar numera En-el4a-batterier av samma typ som sitter i D2-kamerorna och D3.

D300 startar på 13 millisekunder, har en slutarfördröjning på 45 millisekunder och en spegelblackout på 100 millisekunder. Cf-kortplatsen i D300 är udma-kompatibel vilket innebär fyra gånger snabbare kommunikation med cf-korten än i D200.
D300 har Liveview med kontrastbaserad autofokus av samma typ som D3 och 3-tums lcd-skärm.

En välkommen nyhet jämfört med D200 är strömförbrukningen som Nikon uppger skall vara två och en halv gånger lägre. Just batteritiden har varit en av mycket få större irritationsmoment hos D200.

Det svenska priset för D300 är ännu inte fastlagt, men verkar landa någonstans runt 14 500 kronor före moms. Nikon räknar med att börja leverera kameran under november 2007.
Vårt spontana intryck är att D300 är en mycket värdig uppföljare till den välförtjänt populära D200.

Fem nya objektiv
Nikon presenterar fem nya objektiv. Dels har Nikon som alla väntat på äntligen gett de stora superteleobjektiven 400/f2,8, 500/f4,0 och 600/f4,0 nano-coating och bildstabilisering. Frånvaron av vr i synnerhet i det två kortare av de här objektiven har länge varit ett irritationsmoment.

Nikon ersätter dessutom Af-s 28-70/f2,8 med en Af-s 24-70/f2,8, inte heller ett helt oväntat drag. Vi var lite besvikna att de inte passade på att ge det här objektivet bildstabilisering när de ändå var i farten. Men Nikon hävdar till vår milda förvåning att optisk bildstabilisering i vidvinklar kan ge negativa effekter. Märkligt att de inte tänkte på det när de byggde sina populära 18-200 eller 24-120. Hur som helst skall den nya 24-70/f2,8 ha förbättrad kantskärpa, nano-coating och en trevlig närgräns på 0,4 meter. Dessutom skall kantskärpan vara kraftigt förbättrad, en ändring som kan ha tvingats fram av den nya sensorn i D3.

Den mest oväntade och mest spännande objektivnyheten är en Af-s 14-24/f2,8. Nikon hävdar att den här zoomen skall ha avsevärt bättre kantskärpa än den gamla fasta 14/f2,8 som ärligt talat inte ens fungerat riktigt tillfredsställande med DX-sensorer. Brännviddsomfånget här blir ett riktigt trevligt objektiv ihop med en kamera som D3 med sin stora sensor.
Inga priser är fastlagda ännu, leverans beräknas kunna börja under november.

Vårt spontana intryck av de nya objektiven är att Nikon äntligen har åtgärdat ett antal uppenbara irritationsmoment för proffsfotografer. Bildstabilisering i de stora superteleobjektiven, 24-70 istället för 28-70 och vad som verkar vara en värdig ersättare till den på filmtiden populära 14/f2,8 – alltihop är nyheter som tydligt riktar sig till yrkesfolk.

Allmän slutsats
Nikon verkar ägna sig åt tålmodigt och metodiskt uppgraderingsarbete. Av allt att döma har de ägnat ett par år att gå igenom och uppgradera sortimentet för förstagångsköpare av systemkameror och hobbyfotografer. Kameror som D40, D40X, D80 och objektiv som 18-200, 18-135, de nya 18-55 och 55-200 säljs i enorma upplagor och genererar stora pengar.

Under de här två åren har nog en del yrkesfotografer tidvis känt sig lite övergivna, men här har vi nu äntligen en hel hög med nyheter som rakt igenom vänder sig till yrkesarbetande fotografer eller extremt krävande entusiaster. Nikon är med i matchen igen.